Bogracz

Już chyba kiedyś pisałem, że dania jednogarnkowe to moja słabość. Jestem od nich uzależniony i przynajmniej raz w tygodniu muszę sobie coś uważyć jednym garnku. Bogracz to danie z mojego dzieciństwa, pierwszy raz zjadłem go w ośrodku wypoczynkowym nieopodal Siewierza i był właśnie taki  jak ten, którego przepis znajdziecie poniżej z kluseczkami lanymi i ogórkiem kiszonym. Zróbcie bogracz według mojego przepisu a znajomi będą błagać Was na kolanach o niego.


Potrzebujemy dla 8 osób:

  • 1 kg wołowiny na pieczeń
  • 250 gram boczku wędzonego
  • 100 gram wędzonej słoniny
  • 1 butelkę passaty pomidorowej
  • 1 l bulionu drobiowo wołowego
  • 1 cebulę
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 papryki
  • 3 ogórki kiszone
  • 1 łyżeczkę papryki wędzonej
  • 1 łyżeczkę papryki słodkiej
  • sól, pieprz
  • oliwę


Lane ciasto

  • szklanka mąki
  • jedno jajko
  • natka pietruszki
  • sól, pieprz
  • woda



Na mocno rozgrzanej patelni obsmażamy partiami wołowinę pokrojoną w niedużą kostkę. W tym samym czasie w głębokim rondlu podsmażamy boczek, słoninę, cebulkę i czosnek drobno pokrojone. Kiedy cebulka, czosnek, boczek i słonina będą podsmażone dodajemy papryki - wędzoną i słodką, mieszamy aż uwolni się aromat. W tym momencie dodajemy mięso, passatę i bulion. Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień i przykrywamy. Dusimy do miękkości mięsa czyli około 2 h.  Na około 15 minut przed końcem duszenia dodajemy paprykę i ogórka pokrojone w kostkę. Dobrze jest ogórka przed pokrojeniem obrać ze skórki. Przed samym podaniem robimy kluski lane (ciasto nabieramy małą łyżeczką i wkładamy do wrzątku na 2 minuty) następnie dodajemy je do Bogracza. Najlepiej smakuje ze świeżym dobrym chlebem.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz